forrás: eduline
Szeptembertől új kerettantervek alapján kezdődik meg a tanítás az
általános és középiskolák első, ötödik és kilencedik évfolyamán. Az
iskolák az óraszámok tíz százalékáról dönthetnek szabadon: emelt
óraszámban taníthatnak bizonyos tárgyakat, de választhatnak az "extra"
tantárgyak közül is, amelyeknek a tantervét nemrég hozták
nyilvánosságra.
Családi életre nevelés (1-12. évfolyam)
A kerettanterv szerint ezt a tantárgyat a család kiemelkedő
jelentősége teszi szükségessé "a gyerekek, fiatalok erkölcsi érzékének,
szeretetkapcsolatainak, önismeretének, testi és lelki egészségének
alakításában". A diákok megtanulhatják a "működési zavarok helyes
kezelését, megismerhetik a harmonikus családi mintákat".
Emellett a tantárgy segítséget nyújt "felelős párkapcsolatok"
kialakításában, és foglalkozik a szexuális kultúra kérdéseivel is.
Segíteni kívánja a diákokat a a "nemek közötti alapvető különbségek"
megismerésében - itt az agyműködést és a kommunikációt említik, más
magyarázat nincs - és a "termékenységtudatos", "családbarát" szemlélet
kialakításában.
A tantárgyat nem hagyományos formában oktatnák, hanem rövid
előadásokon és játékokon, szerepjátékokon keresztül, a diákok korának
megfelelően. Az oktatásba védőnőt, mentálhigiénés szakembert is be lehet
vonni.
Jelenismeret (7-12. évfolyam)
A tantárgy célja, hogy segítséget nyújtson a diákoknak "a felgyorsuló
társadalmi változások, a hagyományos közösségek és értékek
bizonytalanná válása" közepette. A tanulók az órán az őket körülvevő
világról és saját tapasztalataikról beszélgetnek.
A jelenismeret-órákat azok a tanárok vezethetik, akik elsajátították a
tantárgy módszertanát, nekik munkacsoportot kell alkotniuk, és
kéthetente megbeszélniük a történteket. Minden órán egy vezető és egy
segítő van jelen. Hagyományos számonkérés nincs, a diákok a félév végén
elmondják: mit adott számukra ez az óra, mit hiányoltak, mi múlott
rajtuk, és mi múlott a tanáraikon.
Katonai alapismeretek (9-12. évfolyam)
A diákok megismerik Magyarország biztonság- és szövetségi
politikájának jellemzőit, tanulnak a NATO-ról, az Európai Unióról és az
ENSZ-ről, a honvédelemmel összefüggő szabályokról, a Magyar Honvédség
felépítéséről és feladatrendszeréről, a modern hadviselésről. Alapvető
térkép- és tereptani ismeretekkel, valamint az elsősegélynyújtás
módszereivel is megismerkednek. Katonai alapismeretekből a 2014-től érettségizhettek is.
Gazdasági és pénzügyi kultúra I-II. (7-10. évfolyam)
A tantárgy célja, hogy fejlessze a pénzügyi tudatosságot, és
megismertessen Magyarország pénzügyi viszonyaival. A diákok tanulnak a
pénzügyekről, a piacgazdaság kialakulásáról és működéséről, sorra kerül
az "igazságos elosztás", a jólét fogalma és a fenntarthatóság is. A
diákok tanulnak a bankszámlákról, a hitelekről, befektetésekről, az
adózás szabályairól, a világpiaci kereskedelemről és a vállalatok
működéséről is.
Vállalkozzunk! (7-10. évfolyam)
A diákok a vállalatok működéséről és működtetéséről, például a
könyvelés és az adózás szabályairól, illetve a marketingről tanulnak, és
segítséget kapnak abban is, hogyan ismerhetik fel a fogyasztói
szükségleteket, amelyekre sikeres vállalkozást építhetnek.
Munkapiac (9-10. évfolyam)
Az órákon szó esik a különböző életpályákról és foglalkozásokról, az
élethosszig tartó tanulásról, a továbbtanulási lehetőségekről. A tanulók
megismerkednek a munkaerőpiac és a munkajog alapvető fogalmaival, az
álláskeresés technikáival.
Az oktatás esettanulmányok ismertetésén és vitákon keresztül zajlik,
de a diákok ellátogatnak a munkaügyi központba is, otthoni feladatként
pedig különböző, a munkaerőpiaccal kapcsolatos honlapokat kell
tanulmányozniuk, például foglalkoztatási és fizetési statisztikákat.
Etikus vállalkozói ismeretek (11-12. évfolyam)
A diákok tanulnak a vállalatok környezetre gyakorolt hatásáról és a
társadalmi felelősségvállalásról, a szervezeti kultúráról és az üzleti
etikáról is. Megismerkednek többek között egy üzleti stratégia
sikerességének feltételeivel, a vállalkozások típusaival és a
prezentációs technikákkal, eszközökkel is. Végül csoportokban komplex
üzleti tervet dolgoznak ki.
Közgazdasági és pénzügyi alapismeretek (11-12. évfolyam)
A diákok megismerkednek a közgazdaság alapfogalmaival, tanulnak a
vállalkozási formákról és elindításukról, a befektetési lehetőségekről
és kockázatokról, a mindennapi pénzügyi feladatokról, a tőzsdéről és a
magyar pénzügyi szervekről is.
Sakk, kajak-kenu, túrázás
Az iskolák a nemzeti lovaskultúra tantárgyat a 3-5. évfolyamon, a
kajak-kenu - vízijártassági ismereteket és vitorlázás - vadvízi
ismereteket az 5-8. évfolyamon taníthatnak. Szintén az általános iskola
felső tagozatában lehet oktatni a bejárható Magyarország nevű
tantárgyat, amelynek célja a túrázás népszerűsítése. A bringaakadémia
tantárgyat a harmadiktól a hatodik évfolyamig, a sakk-logikát és a
képességfejlesztő sakkot az 1-4., a saktika (sakk-matematika) tárgyat
pedig a 9-10. évfolyamon lehet beépíteni a tantervbe. A szeptembertől
érvényes általános iskolai és szakközépiskolai kerettantervet itt, a gimnáziumit pedig itt találjátok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése